شما اینجا هستید

استان ها » نبردی که تاریخ ساز شد

نبردی که تاریخ ساز شد

حماسه«تنگه کوشک ایوان» مظهر ایمان راسخ شجاعان کلهر ، نبردی که تاریخ ساز شد

به گزارش پایگاه خبری بوتک نیوز: مقاله دکتر آیت تمری نیا بخشدار زرنه به مناسبت سالروز حماسه تنگه کوشک

پیشگفتار:

آنچه همواره در تاریخ ماندگار خواهد ماند، نه انجام افعال عادی بلکه نشان دادن شجاعت مبتنی بر یک بینش فکری عظیم، در راستای سرنوشت محتوم تاریخ است. مقاومت مردم ایوان وزرنه در مردادماه سال ۱۳۶۷یکی از نمونه های کم نظیر  شجاعان کلهردر تنگه کوشک بود، که در مقابل چشمان زمان مردانی از جنس حقیقت و بر پایه نظام اعتقادی اصیل اسلامی مبتنی بر جهاد اکبر، وبا کمترین امکانات لجستیکی، در مقابل نیروهای اهریمنی بعث ، چنان حماسه ای را خلق کردند،که بسیاری از معادلات و تئوری های مرسوم نبرد های نابرابر را زیر سوال برد.

خلاصه عملیات؛
عراق با هدف تصرف استان های غربی، وکمک به مجریان ناکام  عملیات موسوم به فروغ جاویدان در منطقه سرپل ذهاب و اسلام آباد ، در تاریخ ۳۱تیر ماه ۱۳۶۷از طریق نیروهای هوایی، بخش های مختلفی از ساختار لجستیکی در منطقه عمومی سومار را بمباران نمود، سپس با یک ارتش مکانیزه وتانک های معتنابه، به صورت زمینی، حمله نمود وبا یک پیشروی رعد آسا در شب ۲مردادماه ۱۳۶۷به تنگه کوشک، در ۱۵کیلومتری شهر زرنه در شهرستان ایوان رسید، که با حماسه ماندگار مردم ایوان در آن شب سخت و تاریخی ، ماشین جنگی دشمن متوقف و تار ومار گردید، در این عملیات کم نظیر علیرغم تعدد نیروهای بعث، جبهه خودی با حداقل نفرات سپاه و نیروهای مردمی، حماسه بزرگی را در مقابل چشمان زمان خلق کردند که بعضی  از ندیدگان، هنوز قصه حماسه سرایان ,آن شب های دهشتناک را انگاره ذهنی تبلور یافته ، در دره سخت سنگی کوشک تلقی می کنند.

ارتش عراق پس از مواجه شدن با سد سخت ایمان سپاه غیور ایوان و مردم ایوان وزرنه، شکست مفتضحانه خود را قبول و عقب نشینی نمود، که در یک فعل وانفعال چند روزه در تاریخ ۵مردادماه ۱۳۶۷رسما از مرز سومار خارج شد. در این عملیات چندین تانک دشمن منهدم، ۴۶نفر اسیر و ارتش عراق بایک وضعیت نابسامان از کشور به شکل خفت باری خارج شد.این عملیات غرور آفرین، نتیجه دلاوری های  سرداران ، رزمندگان سپاه ایوان ،بسیجیان مردمی وخاصه شهیدان والامقام «ابوالحسن خرم رودی فرمانده هنگ ژاندارمری استان ایلام، سیروس دوبرا و شیخ عباس فلاحی» بود، که  بارشادت و پایمردی صفحه ای ماندگار  در تاریخ به سان قهرمانان حماسه های سترگ به یادگار گذاشتند.

نتایج عملیات؛
شکست مفتضحانه دشمن وعقب نشینی ذلت بار آنها تا عمق خاک عراق
تسهیل نمودن پیروزی رزمندگان اسلام در عملیات غرور آفرین مرصاد از طریق قطع ارتباط عقبه استراتژیک عراق در کوشک با محور اسلام آباد
افزایش اتحاد، روحیه مضاعف و غرور ملی در بین مردم استان ایلام وخاصه مردم ایوان وزرنه

۰۲/مرداد ماه/۱۴۰۳

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

بوتک نیوز | خبری | اخبار ایران | سیاسی | منطقه ای