شما اینجا هستید

ایلام » اولین رویدادبین‌المللی فناورانه در مسیر کشاورزی دانش‌بنیان در ایلام برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری بوتک نیوز ، صبح امروز اولین رویداد بین‌المللی فناورانه در مسیر کشاورزی دانش‌بنیان با حضور رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان ایلام ،معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری ایلام، ریس سازمان کشاورزی استان ،تجار، مسئولان کشاورزی کشور عراق از استان‌های؛ واسط، کربلا، بابِل، واسط،دیاله و میسان در دانشگاه ایلام برگزار شد.

علی نجفی فر ضمن خوشامدگویی به مهمانان عراقی و اعلام این رویداد به مدت دو روز،با اشاره به اهداف این رویداد فناورانه در جهت مشارکت صاحبان تکنولوژی پارک های علم و فناوری در مدیریت دانش و انتقال تکنولوژی های نوین، گفت؛ انتقال تکنولوژی های نوین کشاورزی مربوط به مهندسی‌سازی فرایند هوشمند سازی کشاورزی و کشاورزی دانش بنیان، تجاری سازی توسعه کسب و کارهای نوین دانش بنیان، مدیریت دانش و تکنولوژی، ایجاد فن‌بازار تخصصی کشاورزی، آشنایی با نوآوری ها،ایجاد ارتباط بین تولیدکنندگان دانش و فناوری و ایده های نو با مصرف‌کنندگان دانش و تکنولوژی از دیگر اهداف این رویداد است.

رییس آموزش و تحقیقات کشاورزی استان ایلام افزود: در این رویداد تعداد ۱۵ غرفه برای ارائه محصولات کشاورزی با دعوت از شرکتهای فعال در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی فعال شده است تا محصولات خود را در این نمایشگاه عرضه نمایند.
نجفی فر با عنوان این مطلب که در این رویداد تعداد ۹۷ ایده ارسال شده است افزود: تعداد شرکت کنندگان ۱۷۵ نفر و تعداد ایده های انتخاب شده در این رویداد ۱۴ ایده بوده است.

وی افزود: ایده های مورد تایید به مدت سه روز توسط منتورها مورد بررسی و ارزیابی قرار میگیرند و به نفرات اول تا سوم جوایزی اهدا می گردد.

 

توسعه حوزه کشاورزی منجر به افزایش بهره وری تولید خواهد شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری ایلام نیز در این آیین با اشاره به اهمیت شعار سال و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: توسعه این بخش در حوزه کشاورزی منجر به افزایش بهره‌وری تولید خواهد شد.

وی، دستیابی به امنیت غذایی، کسب درآمد و استقلال اقتصادی را از عمده ‌ترین ضرورت‌های توجه به بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: رفع مشکلات شرکت های دانش‌بنیان می تواند زمینه ورود فناوری های جدید را در بخش کشاورزی فراهم کند و برگزاری این رویداد نقش مهمی را در این خصوص ایفا می کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری ایلام افزود: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تلاش مجموعه مدیریت ارشد استان تاکنون ۶ دیدار دیپلماتیک با استانداران چند استان کشور عراق انجام گرفته و در قالب این دیدارها در راستای افزایش مراودات اقتصادی به خصوص در حوزه کشاورزی تلاش شده است.

 

اولویت اصلی در بخش کشاورزی استان، توسعه زیربخش های این حوزه و ارتقای دانش بنیان کردن دیپلماسی غذایی است

رییس سازمان جهادکشاورزی استان ایلام با بیان اینکه امسال نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به متقاضیان بخش کشاورزی پرداخت شده است، اظهار داشت: اولویت اصلی در بخش کشاورزی استان، توسعه زیربخش های این حوزه و ارتقای دانش بنیان کردن دیپلماسی غذایی است.

آذرنوش عمو زاده با عنوان این مطلب که در دولت سیزدهم دانش بنیان کردن اقتصاد به ویژه در بخش کشاورزی استان باز تعریف شده است ،گفت: فعالیت و توسعه شرکت های دانش بنیان کشاورزی به طور جدی توسط استاندار در حال پیگیری است.

وی افزود: استاندار ایلام در حوزه دیپلماسی غذایی چندین سفر به کشور عراق داشته‌ است و در راستای تحقق دیپلماسی و امنیت غذایی، این رویداد مشترک فناورانه به همت مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان ایلام و میزبانی جهاد کشاورزی استان برگزار شده است.

عموزاده با بیان اینکه میزان تولید محصولات کشاورزی کنونی استان ایلام یک میلیون تن است که امکان افزایش به ۲ میلیون در سال نیز وجود دارد، ادامه داد: در استان ایلام ۲۵ رقم‌ بذر اصلاح شده با ۲۶ هزار تن تولید می شود که ظرفیت تولید بیشتر بذر در استان نیز امکان پذیر است.

وی اضافه کرد: استان ایلام دارای ظرفیت های خوبی در حوزه کشاورزی است به گونه ای که گوشت قرمز و مرغ به میزان سه برابر نیاز مصرف در استان تولید می شود و امکان تولید مرغ تا ۶ برابر این ظرفیت نیز وجود دارد و همچنین میزان تولید گندم ۳ برابر و عسل نیز ۶ برابر نیاز استان است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: در استان ایلام علاوه بر بخش های ذکرشده امکان تبادل تجارت در بخش های کشاورزی چون دفع آفات، بیولوژیکی و جوجه یکروزه با کشور عراق وجود دارد.

وی با بیان اینکه توسعه کشاورزی موجب توسعه همه جانبه کشور می شود و مهمترین دستاورد و رهاورد توسعه بخش کشاورزی، امنیت غذایی است، ادامه داد: امنیت غذایی یکی از ارکان مهم اقتدار ملی کشور محسوب می شود و امروز لازمه رسیدن به اقتدار غذایی استفاده از دانش روز و بهره گیری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان کشاورزی است.
عموزاده یادآور شد: دولت سیزدهم برای امنیت غذایی، پنج برنامه در راستای اصلاح الگوی کشت و تکمیل زنجیره ارزش غذایی را در دست اقدام و پیگیری دارد و در بودجه ۱۴۰۲ برای الگوی کشت ردیف بودجه لحاظ شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با اشاره به سنددار کردن اراضی کشاورزی، تاکید کرد: امنیت و اقتدار ما از زمین است که باید این اراضی شناسنامه و سند داشته باشند تا این اراضی از گزند طمع در امان بمانند و برای این منظور راه اندازی رصدخانه کشاورزی در استان در حال پیگیری است.

 

 

حوزه کشاورزی عراق نیازمند استفاده از دانش، فناوری و تجارب طرف ایرانی است

مالک الدرعی(ابوباقر) نیز در این رویداد اظهار کرد: حوزه کشاورزی عراق نیازمند استفاده از دانش، فناوری و تجارب طرف ایرانی است.

وی با تاکید بر اینکه باید استفاده بهینه از آب و خاک در دستور کار مسوولان ایرانی و عراقی باشد، گفت: ایران تجارب و فناوری علم کشاورزی خود را در اختیار کشاورزان عراقی قرار دهد و ما از همکاری ایرانی‌ها استقبال می‌کنیم.

مالک الدرعی ادامه داد: کشاورزان، تجار و فعالان عراق برای رشد و ترقی حوزه کشاورزی کشور به تمامی امکانات فناورانه ایرانی‌ها نیاز دارند.

وی یادآور شد: حضور کشاورزان ایرانی ساکن در برخی نقاط عراق نقطه عطفی در بخش کشاورزی عراق است و موجب رشد این حوزه شده‌اند و تجارب خود را در اختیار کشاورزان عراقی قرار داده‌اند.

نماینده کشور عراق در همایش بین‌المللی در مسیر کشاورزی دانش بنیان از حضور بنیاد برکت در عراق و فعالیت‌های این بنیاد در حوزه‌های مختلف تشکر کرد و افزود: حضور بنیاد برکت در عراق و ایجاد طرح‌های کشاورزی در این کشور ارزشمند است.
وی با بیان اینکه این نشست باید یک نقطه آغاز برای ارتباطات کشاورزی ایران و عراق است، افزود: دنیا هم‌اکنون از تنش و کاهش منابع آبی، افزایش جمعیت و نبود امنیت غذایی رنج می‌برد و برای کاهش این چالش‌ها در منطقه ایران و عراق در حوزه کشاورزی نوین و مدیریت درست آب و خاک باید ارتباط و مراوده بیشتری با هم داشته باشند.

 

هدف استعمار تضعیف کشاورزی کشورها است

رییس حوزه علمیه ایلام نیز در این همایش با بیان اینکه هدف استعمار تضعیف کشاورزی کشورها است، گفت: امروزه بخش کشاورزی با توجه به تنش‌های آبی باید صنعتی و مجهز به دانش و فناوری نوین و روز شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین وعد مرادبیگی افزود: به فرموده مقام معظم رهبری باید کشاورزی ایران از سنتی به سمت صنعتی شدن حرکت کند و حفظ منابع آبی و استفاده بهینه از عنصر آب و استفاده بیشتر از کشاورزی به عنوان یک سرمایه مهم مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است و به فرموده ایشان یکی از ارکان استقلال و عدم وابستگی کشور، توسعه کشاورزی است.

وی تصریح کرد: باید شرکت‌های دانش بنیان با علم یا تولید محصولات فناروانه به بخش کشاورزی ورود کنند و به منظور جلوگیری از فرسایش خاک و استفاده بهینه از منابع آبی باید به اجرایی کردن کشاورزی صنعتی سرعت بخشید.

حجت الاسلام والمسلمین مرادبیگی به تجار و فعالان بخش کشاورزی عراق توصیه کرد از تجارب شرکت‌های دانش بنیان استان ایلام و دیگر استان‌های کشور استفاده کنند و همچین ایجاد زراعت فرامرزی از سوی مسوولان سازمان جهاد کشاورزی ایلام در خاک عراق در دستور کار قرار بگیرد.

به گزارش بوتک نیوز، ،همایش بین‌المللی در مسیر کشاورزی دانش بنیان به مدت ۲ روزه با حضور تجار، جمعی از استانداران و نمایندگان سابق مجلس و مسوولان کشاورزی عراق از استان‌های واسط، کربلا، بابِل، بغداد و دیاله ومیسان برگزار می‌شود.

گفتنی است ،در حاشیه این رویداد فناورانه نمایشگاه محصولات فناورانه شرکت‌های دانش بنیان ایلام در ۱۵ غرفه گشایش یافت و مورد بازدید هیات عراقی قرار گرفت.

 

 

 

 

 

 

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

بوتک نیوز | خبری | اخبار ایران | سیاسی | منطقه ای