شما اینجا هستید

ایلام » مهران در قاموس تاریخ می درخشد اما تقویم ها برگ زرینش را پاره کرده اند
گروه : ایلام , یادداشت
نویسنده : سمیه محمدی

مهران شهر خون و قیام، شهر حماسه ی ایران و ایرانیان در عملیات کربلای ۱، تلألو ایثار و مقاومت، خواستگاه رشادت‌ها و مردانگی ها، جایگاه شیرمردان و شیر زنان غیور کُرد ،که هنوز هم بعد از سالها گذر از جنگ تحمیلی، طنین جانفشانیشان در راه پاسداری از وطن نُقل مَحافل ومجالس رزمندگان هشت سال دفاع مقدس است.

 

در بین رزمندگان جان بر کف ، ایثارگران و جانبازان جنگ تحمیلی ،کسی نیست که مهران را به دلاور مردی مردمانش نشناسد ، شهری که سه بار به دست دشمن بعثی افتاد و برای چهارمین بار در عملیات چلچراغ که توسط سازمان مجاهدین خلق ایران و ارتش عراق در اواخر جنگ با هدف تصرف شهر مرزی مهران به‌ منظور کنترل میدان‌های نفتی آن و گرفتن روستاهای کُرد در منطقه اتفاق افتاد،سربلند از میدان جنگ بیرون آمد و گرفتن مهران خوابی بود که برای دشمن تعبیر نشد .

 

دهم تیر ماه سالروز آزادسازی مهران قهرمان، حماسه ساز تاریخ ایران و نگین درخشان استان ایلام است ،استانی که با داشتن ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق ،یک وجب از خاکش را به دشمن نداد و با ایستادگی مردمان غیورش با افتخار پرچم ایران را بر قله های میمک و قلاویزان به اهتزاز در آورد.

 

مردم استان ایلام در زمان هشت سال جنگ تحمیلی با شجاعت مقاومت کردند و حتی یک خانوارش به استان‌های دیگر مهاجرت نکرد، و مهر سربلندی و شجاعت بر پیشانی شیران کُرد برای دفاع از وطن زده شد، تا برای همیشه عشقشان به ولایت و نظام جمهوری اسلامی الگویی برای نسل آینده این مرز و بوم باشد.

 

مردمی که در دوران دفاع مقدس هیچ هزینه ای بر کشور تحمیل نکردند و خالصانه پای آرمانهای انقلاب با شجاعت ایستادند و از وطنشان دفاع کردند.

 

اما صد حیف که تاریخ سرزمینم برگ زرین ایستادگی و مقاومت این خطه ارزشمند و سالروز آزادسازی مهران را در قلب دفتر تقویمش به دست فراموشی سپرده و در سالروز آزادسازی مهران که به گفته امام راحل “مهران را هم خدا آزاد کرد” ، بجز وقفه ای کوتاه در رسانه ملی و تبریکی سربسته در کشور صدایی از رشادت‌های مردمش به گوش نمی رسد.

 

این بی مهری شایسته دلاور مردم مهران که در گرمای داغ و سوزان بر دشتهای پر از خون شهیدان پاک این خطه، ذکر یا مهدی ادرکنی ویا ثارالله خواندند نیست .

 

مردمی که بر نقش خون شهیدانش بر روی زمین گَرمش یادگاری؛ شهیدان نامتان تا ابد جاویدان نگاشتند و همه با هم شعار تا زنده ایم رزمنده ایم را سر دادند و با عزت و اقتدار از سرزمینشان شجاعانه دفاع کردند.

 

مردمی که گرمای سوزان مهران را با جان و دل خریدند و بر سجاده های خونین، سرتعظیم به شکرانه آزاد سازیش فرود آوردند ،تا برای همیشه مهران بعنوان پیشانی مقاومت و رشادتهای شیر مردان ایران بر نقشهٔ تابناک ایران اسلامی خودنمایی کند.

 

اکنون باز هم مهران افتخار ایران و قدمگاه زائران و عاشقان حسینی و مشهد الشهداست . مردم استان ایلام هر ساله با آغوشی باز پذیرای زوار اربعین حسینی با کمترین امکانات موجود هستند و افتخارشان عشق به حسین (ع) وخادمی زوار سرور و سالار شهیدان است.

مهران آغوش گرم و پر مهرش را برای میزبانی میلیونی زائران اباعبدالله باز کرده،تا گرانیگاه اربعین ، دروازه عتبات عالیات و قلب تپنده ایرانیان و بسیاری از اتباع خارجه برای رسیدن به مقصد عشق و ضریح شش گوشه باشد.

محبت ، مردمداری وخدمت رسانی ساکنان این شهرستان کوچک بر گنجایش محدود و زیر ساخت های ناقصش در مقابل خیل عظیم زوار حسینی غلبه کرده و گرمای طاقت فرسای تابستان مهران را برای زوار قابل تحمل نموده است.

مردم این استان همیشه در خط مقدم جبهه و جهاد،ایثار و ازخودگذشتگی و خدمت‌رسانی بوده اند، چه در دوران دفاع مقدس و چه در ایام اربعین.

ایلامیان هنوز هم در حفظ ارزشهای انقلاب اسلامی و در میادین سیاسی و انتخاباتی پیشران وپشقراول هستند و انتظار دارند خاطره مقاومت و ایثارشان، در جای جای کشور طنین انداز شود و صدای آزادسازی مهران در رسانه ملی به گوش برسد و روز آزاد سازی مهران در تقویم، جایگاه گمشده اش را پیدا کند.

مهران در قاموس تاریخ می درخشد اما تقویم ها با نامهربانی برگ زرینش را پاره کرده اند و خاطرات مقاومتش در دوران دفاع مقدس را از یاد برده اند اما انتظار و مطالبه مردم استان ،ثبت این برگ زرین (روز آزادسازی مهران ) در تقویم ملی است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

بوتک نیوز | خبری | اخبار ایران | سیاسی | منطقه ای