شما اینجا هستید

دسته‌بندی نشده » نماز جمعه رسانه ای پیشتاز با تیتر”وحدت “است
نویسنده : سمیه محمدی

به گزارش پایگاه خبری بوتک نیوز ،امروزه با وجود سایت های مجازی پیشرفته و مدرن در دنیا هنوز تریبون نماز جمعه از قدیمی ترین و قدرتمند ترین رسانه ها محسوب می شود که پخته ترین تحلیل های روز دنیا را امامان جمعه همراه با آگاهی بخشی و ترغیب مردم به حفظ ایمان و تقوا ارائه می کنند.

این فریضه الهی که تأمین کننده افزایش آگاهی و بصیرت در جامعه با حفظ ایمان و تقواست، روح وحدت و همبستگی که از مهمترینِ ارکان ها در زندگی اجتماعیست  را در کالبد نظام اسلامی جاری می کند وخطبه هایش همانند ؛نسخه شفا بخشی  توطئه های سیاسی،اجتماعی و فرهنگی دشمنان اسلام را خنثی می کند، تا مسیر صحیح مقابله با دشمن را به مردم نشان دهد.

از نگاه مردم مسلمان قابل اعتمادترین و رساترین، رسانه؛ تریبون امام جمعه است که نماینده مقام معظم رهبری می باشد و علاوه بر  اشاعه فرهنگ اسلامی در خطبه هایش به تحلیل مسائل سیاسی روز دنیا  می پردازد.

ائمه جمعه نیز با رصد بسیاری از بحران های سیاسی و آسیب های اجتماعی در جامعه  با طرح موضوع در خطبه های نمازجمعه ، بعنوان هدایتگرانی آگاه به تحلیل مسائل می پردازند و با آگاهی بخشی به مردم  آنها را بدرستی هدایت می کنند.

بنابراین برگزاری نماز جمعه بعنوان کانون توحید موجب تقویت نیروی ایمان، تقوا و همبستگی در میان نمازگزاران می شود و در حفظ فرهنگ و ارزشهای دینی، پویایی معنوی ،سیاسی و اجتماعی جامعه بسیار موثر است.

به فرموده مقام معظم رهبری نماز جمعه در گذشته به صورت میعادگاهی برگزار می شد اما امروز به صورت قرارگاهی و قلب فرهنگی جامعه تلقی می شود که فرماندهی آن با امام جمعه است.

این آئین عبادی سیاسی که در خطبه اولش دعوت به ایمان و تقوا، ذکر و یاد خدا و در خطبه دومش مسائل سیاسی روز دنیا از طرف امام جمعه ایراد می شود، حامل پیام های قابل توجهی؛ از جمله آماده بودن امام جماعت برای مبارزه با دشمنان دین خدا،آگاهی بخشی به مردم ونشان دادن راه درست ، خنثی سازی توطئه‌های دشمنان اسلام و انقلاب و مبارزه با آسیب های اجتماعی است.

تریبون نماز جمعه علاوه بر حل مسائل سیاسی می تواند با اشاعه فرهنگ اسلامی در حل بسیاری از معضلات وآسیب های اجتماعی اثر گذار باشد و با تقویت نیروی ایمان و روشن کردن چراغ هدایت در جهت رفع ابهام و مشکلات اجتماعی بسیار موثر باشد.

نماز جمعه پایگاهی برای خنثی سازی توطئه‌های دشمن

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار بوتک نیوز به نقش نماز جمعه بعنوان یک پایگاه عبادی، سیاسی اشاره کرد و گفت: این پایگاه فرهنگی ،سیاسی می تواند در خنثی‌سازی توطئه های دشمنان بیشترین کاربرد را داشته باشد و در حل مسائل ومشکلات اجتماعی نیز اثر گذار باشد.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار بیان داشت:نماز جمعه یکی از مناسک عبادیست که مورد توجه اسلام قرار گرفته است.این فریضه  در زمان حضور امام معصوم واجب و در زمان غیبت (عصر حاضر و زمان حال ) واجب تأخیری است و مردم می توانند نماز جمعه یا نماز ظهر بخوانند.

وی در جواب سوال خبرنگار بوتک نیوز مبنی بر وضعیت شرکت مردم در نماز جمعه، حضور مردم را مطلوب عنوان کرد و بیان داشت: علیرغم هجمه های وسیع دین زدایی در سطح کشور وتبلیغات سوء رسانه های معاند همچنین سرمایه گذاری های عظیمی که بر علیه برنامه های معنوی ،دینی و مذهبی شکل گرفته است ،شرکت مردم ایلام در نماز جمعه مطلوب است.

نماینده ولی فقیه در استان شرکت حداکثری اقشار مختلف مردم در نماز جمعه را حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: بسیاری از مردم اهمیت شرکت در نماز جمعه و جایگاه این فریضه الهی در دین مبین اسلام را مورد غفلت قرار داده اند که با آگاه سازی ،اهمیت این فریضه در جامعه روشن می شود.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار با اشاره به اینکه ،اگر اهمیت نماز جمعه در میان مردم جایگاه واقعیش را پیدا کند،طبیعتاً  شرکت مردم نیز  بیشتر و مطلوب ترخواهد بود،افزود:باید زمینه سازی لازم جهت تشویق و ترغیب قشر نوجوان و جوان برای شرکت در نماز جمعه‌ با افزایش کارهای فرهنگی و آموزشی صورت گیرد تا شاهد حضور فعال وپرشور این قشر تاثیر گذار در جامعه باشیم.

وی به نقش امامان جمعه در جذب نوجوانان و جوانان برای شرکت در این فریضه عبادی سیاسی اشاره کرد و افزود: نقش امام جمعه صرفا خواندن نماز و خطبه نیست، بلکه چگونگی رفتار، منش،گفتار و مردمی بودن امام جمعه و حضور در صحنه های مختلف سیاسی، اجتماعی وفرهنگی می تواند در جذب و طرد افراد برای شرکت در نماز جمعه تأثیر گذار باشد.

نماینده ولی فقیه در استان افزود: اگر خطیب جمعه در سوالات و ابهاماتی که برای نسل جوان وجود دارد،بتواند به خوبی پاسخگو باشد و با ادبیات آنها صحبت کند، طبیعتاً در جذب جوانان برای شرکت در این فریضه الهی تاثیر گذار خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی تبار تصریح کرد : آنچه در فضای حقیقی نماز جمعه مطرح می گردد، از طریق رسانه ها و فضای مجازی به مردم انتقال داده می شود و این مهم در جهت انتشار بیانات امامان جمعه و آگاهی بخشی به مردم در جهت رفع ابهامات آنها در بسیاری از مسائل سیاسی و اجتماعی روز دنیا بسیار تأثیر گذار خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در جواب سوال خبرنگار بوتک نیوز مبنی براینکه بزرگترین آسیب اجتماعی در استان چیست، اظهار داشت: از نظر بنده کاهش امید نسبت به آینده در جامعه کنونی از آسیب های بزرگ اجتماعی در استان ایلام است که باید مورد توجه نهادهای اجتماعی قرار گیرد.

وی به نقش امامان جمعه در جذب نوجوانان و جوانان برای شرکت در این فریضه عبادی سیاسی اشاره کرد و افزود: نقش امام جمعه صرفا خواندن نماز و خطبه نیست، بلکه چگونگی رفتار، منش،گفتار و مردمی بودن امام جمعه و حضور در صحنه های مختلف سیاسی، اجتماعی وفرهنگی می تواند در جذب و طرد افراد برای شرکت در نماز جمعه تأثیر گذار باشد.

نماینده ولی فقیه در استان افزود: اگر خطیب جمعه در سوالات و ابهاماتی که برای نسل جوان وجود دارد،بتواند به خوبی پاسخگو باشد و با ادبیات آنها صحبت کند، طبیعتاً در جذب جوانان برای شرکت در این فریضه الهی تاثیر گذار خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی تبار تصریح کرد : آنچه در فضای حقیقی نماز جمعه مطرح می شود، از طریق رسانه ها و فضای مجازی به مردم انتقال داده می شود و این مهم در جهت انتشار بیانات امامان جمعه و آگاهی بخشی به مردم در جهت رفع ابهامات آنها در بسیاری از مسائل سیاسی و اجتماعی روز دنیا بسیار تأثیر گذار خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در جواب سوال خبرنگار بوتک نیوز مبنی براینکه بزرگترین آسیب اجتماعی در استان چیست، اظهار داشت: از نظر بنده کاهش امید نسبت به آینده در جامعه کنونی از آسیب های بزرگ اجتماعی در استان ایلام است که باید مورد توجه نهادهای اجتماعی قرار گیرد.

خطیب جمعه ایلام با تأکید بر اهمیت تزریق روحیه امید در کالبد جامعه و امید آفرینی ،اضافه کرد: امید نقطه مشترک یک ملت و امت است که باید در جامعه تزریق شود تا این حس سازنده روحیه اعتماد بنفس را در بین مردم برای پیشبرد کارها ، رسیدن به اهداف و داشتن آینده ای روشن افزایش دهد.

وی یکی از عوامل تاثیرگذار بر علل کاهش امید در جامعه را شرایط سخت اقتصادی عنوان کرد و گفت: در سالهای اخیر شاخص های تاثیر گذار بر اقتصاد از جمله؛ فقر ،بیکاری و تضاد طبقاتی رو به رشد بوده است که این شاخص ها از وضعیت تعادل اجتماعی کاسته است.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار ،با اشاره به نقش عوامل منطقه ای و بین المللی همچنین تحریم های ظالمانه بر علیه جمهوری اسلامی ،خاطر نشان کرد: اقتصاد جامعه از یک طرف تحت تأثیر تحریم ها قرار گرفته واز طرف دیگر با محدودیت ارتباطات مالی روبرو است، این مسئله باعث بروز  مشکلات اقتصادی بیشتری در کشور شده و بر کاهش روحیه مردم در مسایل اقتصادی تاثیر گذار بوده است.

وی با اشاره به شرایط سخت اقتصادی، دغدغه بیکاری ، افزایش آمار طلاق وخودکشی در بین مردم استان نیز، گفت: بالا رفتن آمارخودکشی در استان ایلام باید مورد واکاوی قرار گیرد ،اما در برخی موارد علاوه بر مشکلات روحی نشأت گرفته از عوامل اقتصادی،فقر و بیکاری است که باید مورد توجه نهادهای اجتماعی قرار گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام پایبندی به تعهد و خانواده را از عوامل کاهنده آمار طلاق عنوان کرد و گفت:ممکن است پاره ای از مشکلات در بین خانواده ها وجود داشته باشد اما اگر زن یا مرد خانواده مسیولیت پذیر ومتعهد باشند در مقابل چالش ها و تنش های پیش آمده در بین اعضاء خانواده با ارائه راهکار در مقابل چالش ها مقاومت می کنند و زندگی خود را استحکام می بخشند.

وی افزود: چنانچه انسان امید به آینده داشته باشد با تکیه بر نیروی ایمان وتوکل بر خداوند متعال همچنین الگو برداری از سیره پیامبر و ائمه معصومین در کنار رهبری عالم و فرزانه که بخوبی می تواند کشتی انقلاب را در امواج پر تلاطم دنیا هدایت کند، قطعا می تواند پیروز و بر کلیه مشکلات فائق آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی تبار با تاکید بر اینکه نماز جمعه می تواند بیشترین تأثیر گذاری بر مخاطب را داشته باشد، عنوان کرد: مردم  با آگاهی و انتخاب در این فریضه الهی شرکت می کنند و با شناخت از ائمه جمعه نمازشان را به وی اقتدا می کنندو پیامی که از طرف امام جمعه دریافت می کنند را می پذیرند.

وی با تأکید بر اینکه تریبون نماز جمعه یک رسانه مورد اعتماد و مقبول برای مردم است،افزود: نماز جمعه رسانه ای پیشتاز با تیتر”وحدت ” است  که مردم آن را پذیرفته اند و یکی از رموز پیروزی یک جامعه حفظ وحدت و جلوگیری از دو دستگی میان مردم است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، تصریح کرد: نماز جمعه پایگاهی است که برای فرهنگ سازی وخنثی سازی توطئه‌های دشمن بیشترین کاربرد را دارد و تریبون نماز جمعه می تواند نقش فوق العاده ای در خنثی‌سازی توطئه های دشمن ایفا کند .

 ارتکاب انسان به گناه از زمینه های اصلی آسیب های اجتماعی است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بوتک نیوز با اشاره به اهمیت نقش نماز جمعه در آگاهی بخشی ، بصیرت افزایی و تاثیرات مثبت آن بر جامعه اظهار داشت: نمازی که با حضور قلب خوانده شود،خصوصا برای قشر نوجوان وجوان که فطرت پاکشان هنوز آلوده به اغراض دنیوی و نفسانی نشده است، باعث تفکر وبازدارندگی آنها از گناه وخطا می شود و در کاهش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی جامعه بسیار اثر گذار است.

علی هوشمند ارتکاب انسان به گناه را از زمینه های اصلی آسیب های اجتماعی عنوان کرد و گفت: گناه پایه و خمیر مایهٔ بسیاری از ناهنجاری های فرهنگی اجتماعی است که باعث بروز معضل و مشکلات در جامعه می شود.

این مسئول تصریح کرد: علاوه بر نگاه عالمان دینی امروزه بسیاری از محققین و دانشمندان بر این باورند که تقوای مذهبی و رویکرد معنوی باعث تَشخُص افراد و دوری از گناه و ناهنجاری می شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: در دین مبین اسلام که یک ساعت تفکر با هفتاد سال عبادت همسان دیده شده حضور بر بستر باورهای دینی مقوم تفکر ،بصیرت وآگاهی افراد خواهد بود و حفظ ارزشهای دینی در حل بسیاری از چالش های فرهنگی موثر است.

هوشمند با تاکید بر نقش کلیدی و پر رنگ نماز جمعه در کاهش آسیب های اجتماعی عنوان کرد: حضور مردم در این اجتماعات بزرگ دینی علاوه بر تحکیم وحدت و همبستگی در بین مردم، باعث افزایش نیروی تقوا و ایمان می شود و میزان خطا و رفتن به سمت گناه را تا حدود زیادی کاهش می دهد و روح تعالی و فطرت انسانها را متجلی می کند.

نماز جمعه فریضه‌ای معنوی و شاخص در جامعه

ضیاء کرمی یکی از شرکت کنندگان در نمازجمعه، جایگاه این فریضه معنوی در جامعه را بسیار برجسته و شاخص دانست و در  گفت و گو با خبرنگار بوتک نیوز اظهار داشت: پایگاه های نماز جمعه ،بعنوان مهد بزرگ تقوا و کانون همدلی میان شیعیان بسیار حائز اهمیت است و شرکت در این مناسک مذهبی، باعث افزایش قدرت ایمان ، تزکیه نفس و کاهش میزان آلودگی به گناه می شود.

وی این مکان عبادی را محلی برای تزکیه نفس و خشوع در برابر خداوند متعال دانست و عنوان کرد: پیش از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی نماز جمعه از سنت های متروک جامعه بود ،اما پس از انقلاب امام راحل (ره) با تأسی از رسول خدا این سنت را احیاء کردند و در ۵ مرداد ماه سال ۱۳۵۸ به امامت مرحوم آیت الله طالقانی اولین نماز جمعه در کشور اقامه شد.

این نمازگزار تصریح کرد: امام جمعه بعنوان نماینده مقام معظم رهبری بسیار امین و مورد اعتماد مردم است و با ارتباط چهره به چهره با مردم در جهت پیگیری ورفع مشکلات آنها گام برمی دارد و تحلیل های سیاسی روز دنیا از تریبون ایشان بسیار به آگاهی بخشی و هدایت مردم در راستای حفظ نظام اسلامی و ارزشهای دینی تاثیر گذار است.

وی برگزاری نماز جمعه را یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی عنوان کرد و بیان داشت : این پایگاه معنوی که در سراسر کشور در یک مکان مشخص وبر حول وحدت که یکی از شاخص های اصلی زندگی اجتماعی و باعث همگرایی و موفقیت دولت هاست ،توسط مسلمانانی که معمولا خاستگاه و تفکری مشترک دارند، برگزار می شود و تریبون امام جمعه می تواند هدایتگر بسیاری از مردم در مقابل چالش های اجتماعی و فرهنگی باشد.

کرمی با تأکید بر اینکه امامان جمعه که تریبون داران اصلی در نظام شکوهمند انقلاب اسلامی هستند می توانند مردم را بخوبی هدایت کنند ،افزود: رهنمودهای ائمه جمعه می تواند درمانگر بسیاری از مسائل و چالش های فرهنگی اجتماعی در سطح جامعه شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

بوتک نیوز | خبری | اخبار ایران | سیاسی | منطقه ای