شما اینجا هستید

استان ها » تورم دستوری!
نویسنده : مقدم حاتمی

#یادداشت_روز

تورم دستوری!

۱- دلیل اهمیت اقتصاد و نگاه به آن و روش اقتصادی کشورها آن است که تاثیر مستقیمی بر حوزه‌های دیگر زندگی و سبک زندگی افراد جامعه و سلامت یا بیماری جامعه دارد.

در واقع کشوری با یک اقتصاد سالم و پویا از جامعه‌ای سالم با مردمانی پویا و بانشاط تشکیل شده و برعکس این موضوع نیز درباره کشورهای با اقتصاد ناسالم و نادرست، صادق است.

۲- اقتصاد را همگان علم می‌دانند که اگر رفتار غیر علمی با آن شود، پاسخ لازم حاصل نشده و گرفتاری در این حوزه بیشتر خواهد شد.

به همین دلیل اکثر اقتصاد‌دانان بر دخالت نکردن دولت‌ها در حوزه اقتصاد تاکید کرده و دولت را فعال اقتصادی خوبی نمی‌شناسند و بر این باورند که دولت بازیگر اقتصادی خوبی نیست و حاصل فعالیت دولت‌ها در این حوزه بیشتر زیان و ورشکستگی بوده است.

۳- نقشی که اکثر اقتصاد‌‌دانان برای دولت‌ها در حوزه اقتصاد قائل هستند، تسهیل‌‌گری فعالیت اقتصادی و نظارت بر بازار و حوزه اقتصاد به منظور پیشگیری از تخلف و فساد است.

نقشی که دولت‌ها معمولا سخت پذیرفته و علاقه‌ای به کاهش سهم و سبد خود از اقتصاد کشور ندارند.

۴- علاقه دولت‌ها به حفظ سهم و سبد خود در اقتصاد دلیلی شده تا کشور از بخش خصوصی قدرتمند برخوردار نباشد و همچنین حوزه جدیدی به نام خصو‌لتی به دلیل محافظه کاری دولت ها در از دست ندادن سهم خود در اقتصاد  کشور شکل بگیرد.

اتفاقی که همچنان دولت را بازیگر اصلی حوزه اقتصادی کشور با بیشترین سهم معرفی می‌کند و انتظارات از دولت را در این حوزه بالا می‌برد.

۵- حال با این اوضاع اقتصادی و دولتی بودن آن انتظار مهار تورم چندان انتظار معقولی نخواهد بود مگر آنکه سهم بخش خصوصی با واگذاری‌ها بیشتر افزایش یافته و در نتیجه سهم دولت از اقتصاد کشور کمتر شود.

در واقع خصوصی‌سازی یکی از اقدامات در مردمی سازی عرصه اقتصاد است که بارها از سوی دولت و بزرگان به آن تاکید شده است.

۶- در این بین لازم است توجه شود که وضعیت بازار در شرایط حاضر همخوانی چندانی با مهار‌ تورم نداشته و خبر از موج جدیدی از تورم می‌دهد.
موجی که بسیاری را نگران سهمگین بودن آن کرده است.

دلیل پیش‌بینی این موج جدید تورم،  وضعیتی است که بر بازارها حاکم است.

بنا بر اطلاع خودرو به صورت رسمی گران شده ، لبنیات بعد از ماه مبارک رمضان گران خواهد شد، برخی بازارها مانند بازار آهن فروش ندارند و در انتظار کشف قیمت هستند و برخی تولیدکنندگان از جمله تولیدات نوشابه و بستنی نرخ خدمات و کالاهای خود را به صورت رسمی افزایش داده‌ و برخی تولیدکنندگان مواد غذایی مانند ماکارونی و … هم درصدد افزایش قیمت هستند.

۷- وقتی چاره‌ای جز تورم دستوری و گرانی کالاها و خدمات به بهانه تورم نباشد، این تورم دستوری اجازه مهار تورم را نخواهد داد و ابتدا لازم است فکری به حال این تورم دستوری کرد.

اینکه هر ساله به صورت منطقی همه انتظار افزایش قیمت در تمام کالاها و خدمات را داشته باشند و حوزه دولتی و خصو‌لتی در این زمینه با تورم دستوری پیشقدم باشد، کار را برای مهار تورم و رشد تولید سخت خواهد کرد.
به همین دلیل، ابتدا لازم است برای تورم دستوری که عمدتا از سوی دولت یا با تائید دولت شکل می‌گیرد، مقابله شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

بوتک نیوز | خبری | اخبار ایران | سیاسی | منطقه ای