شما اینجا هستید

اجتماعی » ۶۴۱ هزار هکتار از مساحت استان ایلام جنگل است
نویسنده : مقدم حاتمی

ابراهیم پیرزادیان با اشاره به این که به ازای هر نفر یک هکتار سرانه جنگل وجود دارد، خاطرنشان کرد: ۶۴۱ هزار هکتار از مساحت استان را جنگل تشکیل می دهد و ۷۸۵ هکتار آن مرتع و ۳۲۸ هزار هکتار هم به صورت بیابان است.

به گزارش پایگاه خبری بوتک نیوز: وی بهره برداری درست و اصولی از عرصه‌های ملی و حفاظت از عرصه‌ها و مهار روان آب ها در چارچوب قانون را از اهداف مهم منابع طبیعی استان عنوان کرد و افزود: بیابان زدایی و آبخیز داری، پایش و ارزیابی مستمر، تهیه و اجرای طرح توسعه و زراعت چوب، شناسایی و مدیریت ذخیره‌گاه‌های جنگلی و مرتعی، تأمین و تولید انواع نهال‌های جنگلی و تجهیز و احداث پارک های جنگلی طبیعی از دیگر اولویت های این اداره کل است.

پیرزادیان در ادامه با بیان این که سرانه ی جنگل در کشور حدود دو دهم هکتار و در ایلام یک هکتار است، تصریح کرد: ایلام دارای غنای جنگلی فراوان بوده که از این مقدار ۶۹ درصد مربوط به رویشگاه‌های بلوط و ۳۱ درصد مربوط به کنار است.

مدیرکل منابع طبیعی استان در ادامه گفت: ۸۹ درصد کل عرصه های استان را اراضی طبیعی تشکیل داده که برای بیش از ۹۹ درصد این اراضی کاداستر تهیه شده است.

پیرزادیان با اشاره به این که ۱۳ درصد مرتع ییلاقی، ۳۲ درصد مراتع میان بند، ۵۵ درصد مراتع قشلاقی است، اضافه کرد: ۱۴۵۰ دامدار با تعداد ۲۶۸ هزار واحد دام و دامدار کوچ‌رو از استان‌های کرمانشاه، همدان، لرستان در فصل قشلاق در مراتع آبدانان، دهلران، چوار و مهران مستقر می شوند.

این مسئول یادآور شد: در راستای استفاده از تشکل های مردمی و ایجاد تعاونی های بهره‌برداری عرصه‌های طبیعی تعداد ۱۲۶ تعاونی بهره برداری از عرصه های طبیعی با مشارکت و‌ همکاری جوامع محلی سازمان دهی شده است.

پیرزادیان خاطرنشان کرد: هدف مهم حرکت در مسیر عمومی کردن فرهنگ منابع طبیعی و ایجاد حساسیت لازم در بین اقشار مختلف است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام غنا و حاصلخیزی خاک و تنوع و مساعد بودن آب و هوا و برخورداری از اقلیم های متفاوت را موجب تنوع و رشد انواع گونه های طبیعی جنگلی عنوان کرد و افزود: در رویش بعضی از گونه‌ها رکورد منحصر به فرد در کشور را به دست آورده ایم.

پیرزادیان در پایان نقش رسانه ها در حفظ، حراست و توسعه ی منابع طبیعی را ارزشمند برشمرد و گفت: از هرگونه انتقاد منصفانه و پیشنهاد سازنده استقبال خواهیم کرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

بوتک نیوز | خبری | اخبار ایران | سیاسی | منطقه ای