شما اینجا هستید

اجتماعی » ایلام رتبه نخست کشور در دادرسی الکترونیک برای زندانیان را کسب کرد
نویسنده : مقدم حاتمی

رئیس کل دادگستری:
ایلام رتبه نخست کشور در دادرسی الکترونیک برای زندانیان را کسب کرد

رئیس کل دادگستری ایلام گفت: یکی از برنامه های قوه قضائیه دادرسی الکترونیک برای زندانیان است که در استان ۹۰ درصد دادرسی ها به این شکل انجام می‌شود و از این نظر ایلام رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش پایگاه خبری بوتک نیوز:عمران علی‌محمدی امروز (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲) در نشست خبری اظهار داشت: استفاده از مجازات های جایگزین حبس از برنامه‌های دستگاه قضا برای کاهش جمعیت زندانیان بوده و صدور آرا جایگزین حبس در محاکم قضایی استان پارسال ۲۱ درصد بیشتر از سال قبل بوده است.

وی خاطرنشان کرد: پارسال ۳۳۱ قلم کالای موجود در انبارهای اموال تملیکی استان تعیین تکلیف شدند که از این تعداد ۱۰۶ قلم مسترد، ۷۶ قلم معدوم و ۱۹ قلم نیز واگذار گردید.

رئیس کل دادگستری ایلام یادآور شد: امسال ۱۴ اولویت در بخش‌های مختلف برای مجموعه قضایی استان در نظر گرفته شده که می‌توان به آسیب های اجتماعی، کنترل و کاهش وقوع جرم، توسعه فرهنگ صلح و سازش، دعاوی، بهبود وضعیت کیفی پرونده ها، بسط و گسترش استفاده از مجازات های جایگزین حبس، ارتقاءکیفیت رسیدگی به پرونده‌ها، کاهش رسیدگی به کمتر از ۲۰ روز، تقویت دانش قضات و کارکنان قضایی و همچنین نظارت بهینه بر ضابطان قضایی را برشمرد.

علی‌محمدی تأکید کرد: اعزام کادر قضایی استان به ۳۵ نقطه محروم همانند شهرستان های دهلران، چوار و هلیلان برای ارائه خدمات رایگان انجام گرفته که بیش از یک هزار خدمات قضایی برای متقاضیان در جهت رفع  نیازهای افراد محروم جامعه است.

وی با اشاره به موجودی پرونده‌های محاکم قضایی استان در سال گذشته که ۲۲ هزار و ۵۰۰ مورد بوده تصریح کرد: ۵۱ درصد از پرونده‌های بجای مانده از سالیان گذشته محاکم قضایی استان با تلاش و جدیت پارسال تعیین تکلیف و مختومه شدند.

رئیس کل دادگستری یادآور شد: طی یک سال گذشته ۱۳۲ هزار و ۳۲۰ پرونده در استان تشکیل شد که با همکاری و تلاش مجموعه نیروهای قضایی و اداری دادگستری ایلام ۱۴۲ هزار و ۴۱۰ پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت.

علی‌محمدی با بیان اینکه ۹ هزار و ۹۰ پرونده بجای مانده از سال گذشته نیز بررسی و مختومه شده‌اند، گفت: در حال حاضر تنها ۱۲ هزار پرونده در محاکم قضایی وجود دارد که نشان می‌هد ۵۱ درصد پرونده‌های سالیان قبل منجر به صدور رای شده است.

وی ادامه داد: ابتدای سال گذشته ۸ هزار پرونده معوق در دادگستری ایلام موجود بود که با تلاش صورت گرفته این تعداد ۳۷ درصد کاهش یافته و به پنج هزار و ۵۰ مورد رسیده است.

علی‌محمدی گفت: با استفاده از ظرفیت خیرین و نهادهای انقلابی زمینه آزادی ۶۷۴ زندانی فراهم گردید و همچنین ۶۱۵ مورد بازدید از زندان ایلام انجام گرفته است.

وی با اشاره به اولویت‌های دادگستری استان که آزادی زندانیان جرایم مالی با مساعدت خیرین بوده اضافه کرد: در سال گذشته ۱۲۱ زندانی که حدود ۱۰۴ میلیارد تومان بدهی داشتند با جمع آوری چهار میلیارد تومان و کمک ارگان‌های دیگر به کانون خانواده بازگشتند.

رئیس کل دادگستری ایلام حمایت از تولید را برنامه‌های قضایی استان دانست و افزود: در نتیجه حمایت‌های صورت گرفته ۶ واحد راکد فعال و مشکل ۲۳ واحد نیز برطرف شد و فعالیت تولیدی خود را شروع کردند.

علی محمدی جلوگیری از ۴۱۸ مورد تغییر کاربری غیرمجاز را از دیگر اقدامات دادگستری استان در راستای صیانت از بیت المال عنوان کرد و گفت: ۳۵۰ مستحدثه رفع تصرف و خلع ید شد که از مهمترین آنها هفت هکتار از اراضی رضا آباد مهران و ۳۰ هکتار از اراضی شهر ایلام بوده است.

رئیس کل دادگستری با بیان اینکه سال گذشته ۲۳ شعبه غیرمتعارف در استان وجود داشت که این تعداد به صفر رسیده است، گفت: در کنار کمیت پرونده‌ها موضوع اتقان آرا نیز مورد توجه قرار گرفته تا نتیجه و خروجی احکام برقراری بیشتر عدالت در محاکم باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

بوتک نیوز | خبری | اخبار ایران | سیاسی | منطقه ای