شما اینجا هستید

استان ها » رمزگشایی از سخنان راهبردی رهبر معظم انقلاب
نویسنده : مقدم حاتمی

رمزگشایی از سخنان راهبردی رهبر معظم انقلاب

بسیج را یادگار گران‌بهای امام خمینی برشمردند و افتخار امام به بسیجی بودن را نشان‌دهنده شأن عظیم بسیج دانستند.

به گزارش پایگاه خبری بوتک نیوز:رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از بسیجیان سراسر کشور، منطق امام خمینی(ره) در ایجاد بسیج را «مقاوم‌سازی حداکثری ایران در مقابل تهدید‌ها و خطرات» خواندند و با تبیین شاخصه‌های فرهنگ و تفکر بسیجی و بیان توصیه‌های مهم کاربردی، تأکید کردند: پیش‌بینی و بشارت امام درباره تشکیل هسته‌های مقاومت جهانی محقق شده و طوفان خاموش‌ناشدنی الاقصی، شکل‌دهی یک جغرافیای جدید سیاسی در منطقه غرب آسیا را تسهیل کرد که آمریکازدایی و ایجاد دوگانه «مقاومت و تسلیم» به جای دوگانه‌های جعلی و تحمیلی، و تسریع در حل مسئله‌ فلسطین، مهمترین خصوصیات این جغرافیای جدید سیاسی است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آغاز سخنانشان در این دیدار که به طور هم‌زمان برای حوزه‌های مقاومت بسیج در سراسر کشور پخش می‌شد، بسیج را یادگار گران‌بهای امام خمینی برشمردند و افتخار امام به بسیجی بودن را نشان‌دهنده شأن عظیم بسیج دانستند.

رمزگشایی از سخنان راهبردی رهبر معظم انقلاب

۱. در حالی که اصلی‌ترین چالش در پایتخت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، تمدید آتش‌بس و سپس توافق آزادی همه در برابر همه و توقف تجاوز است، محافل تحلیلی نیز در حال بررسی وضعیت پساجنگ‌اند؛ سخنرانی ۸ آذر رهبر انقلاب اسلامی، اولین موضع و تحلیل مقاومت را روشن ساخت.

۲. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ما در دوره پساجنگ نیاز به سه طرح در سه حوزه مقابله با آمریکا، راه حل مسئله فلسطین و تقابل امنیتی با رژیم صهیونیستی خواهیم داشت.

۳. در حوزه آمریکا، به طور قطع پس از پایان جنگ شاهد تداوم مدیریت پرونده توسط واشینگتن برای عبور از بحران در اراضی اشغالی و پیشبرد بدیل طرح‌های قبلی بایدن خواهیم بود. در این دوره، به دلیل گذراندن دوره احتضار رژیم، باید شاهد تنفس‌های مصنوعی پی در پی از سوی آمریکا به رژیم علی‌الخصوص در صورت همسو شدن تل‌آویو با واشینگتن باشیم. در این زمینه حضور نیروهای افزایش یافته آمریکایی در منطقه یک نقطه برخورد جدی است. هدف، محو سیاست‌های آمریکا در منطقه خواهد بود.

۴. هدف اصلی ۱۵ مهر، بازگرداندن فلسطین به صدر اولویت‌ها بود. اکنون و در رایزنی‌های سیاسی، همه طرف‌ها بر یک مسئله اشتراک نظر دارند و آن یافتن راه حلی جامع و همیشگی برای حل مسئله فلسطین است. همانگونه که امروز رهبری گفتند، مسئله فلسطین در مسیر حل شدن قرار گرفته؛ حال در این معادلات، موضع و نقش جمهوری اسلامی ایران باید چگونه باشد؟ طبیعی است که برخی صحبت‌ها به کار نیامده، نیاز است تا با زبان سیاست، ابتکار بی‌‌نظیر خود را در جهان مطرح و در صورت رد، برای راهکارهای سخت بعدی مشروعیت خریداری کرد.

همچنین نباید فراموش کرد که وقتی تنها راه‌حل نزد برخی دول غربی و عربی، گزینه سوخته دودولتی است، تا وقتی ما یک طرح ایجابی عادلانه، منطقی و قابل اطمینان نداشته باشیم، نخواهیم توانست با سایر راه‌حل‌ها رقابت کرده یا از وقوع آن جلوگیری کنیم. همچنین، اگر واقعا طرح‌هایی چون ریختن به دریا و … وجود داشت، شاهد آن رفتار مثال‌زدنی حماس با اسرا نبودیم پس باید این پیام به بخشی از درون فلسطین اشغالی داده شود که حکومت بحر تا نهر فلسطین، به معنای تکرار نسل‌کشی ۱۹۴۸ نخواهد بود‌ تا اینگونه حتی بخشی از ساکنان اراضی اشغالی در سایه قطع امید از همه دول صهیونیست، با حکومت فلسطینی همراه شوند.

۵. حوزه مهم بعدی اما حوزه تقابل امنیتی با رژیم صهیونیستی است. این کاملا طبیعی است که در صورت رها کردن رژیم به حال خود در دوره پساجنگ، آنها دور جدیدی از تلاش برای ایجاد ناپایداری امنیتی در منطقه به جهت جلوگیری از تثبیت ترتیبات امنیتی جدید در غرب آسیا را آغاز خواهند کرد از این رو نباید دست‌ فشار را از زیر گلوی رژیم برداشت. اتصال غزه و کرانه یک هدف قابل دسترس است.

۶. از نتایج مهم ۱۵ مهر، جایگزینی دوگانه “مقاومت – تسلیم” در برابر سایر دوگانه‌های القایی از سوی رقیب بود که دو گانه “مقاومت – معیشت” مهم‌ترین آن به شمار می‌رود. برهم خوردن این دوگانه از آن جهت است که در محاسبات سران رژیم صهیونیستی، “حماس، معیشت را انتخاب کرده، دست از مقاومت کشیده بود” اما بزودی خطای ادراکی اشغالگر آشکار شد. همچنین حمایت مردم غزه و کرانه باختری از حماس در شرایط بغرنج اقتصادی فعلی و حمایت و الگوگیری جوانان کشورهای عربی همچون اردن از ابوعبیده که دلیل هر دو نیز به نتیجه‌بخش بودن مقاومت در آزادی اسرا و به جریان افتادن حل مسئله فلسطین برمی‌گردد، “مقاومت – تسلیم” را به تنها دوگانه واقعی منطقه مطرح ساخته است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

بوتک نیوز | خبری | اخبار ایران | سیاسی | منطقه ای