شما اینجا هستید

استان ها » ثبت کشت محصولات گندم آبی و دیم و دانه های روغنی پاییزه
نویسنده : مقدم حاتمی

کشاورزان گرامی استان ایلام از فرصت باقیمانده برای ثبت کشت قراردادی، استفاده کنند.

به گزارش پایگاه خبری بوتک نیوز: حمیدرضا شکری مدیر کل تعاون روستائی استان در نشست کارگروه کشت قراردادی تاکید کرد، با ساماندهی و استفاده از ظرفیت کلیه اتحادیه تعاونی های روستایی و تولید در قالب کار گروههای شهرستانی و مراکز خرید تعاون روستایی ضمن اطلاع رسانی به کشاورزان، نسبت به ثبت کشت محصولات گندم آبی و دیم و دانه های روغنی پاییزه آنها در قالب کشت قراردادی با تعاون روستائی هر چه زودتر اقدام نمایند.

دکتر شکری عنوان کرد، از مزایای کشت قراردادی سال زراعی ۱۴۰۳_۱۴۰۲، بر اساس بخشمامه وزارت جهاد کشاورزی:
اولا) به میزان ۲۰درصد هزینه های بیمه کشت قراردادی به صورت رایگان بوده و مابقی آن نیز دولت به صورت وام برای کشاورزان پرداخت می کند و در پایان محصول نیز از کشاورزان مسترد می نماید.
ثانیا) به ازای هر تن محصول تولیدی به مراکز خرید تعاون روستایی، مبلغ ۱۵۰ هزارتومان کرایه حمل، به کشاورز بصورت تشویقی اختصاص می یابد.
ثالثا) به ازای هر هکتار کشت قراردادی، یک کیسه کود بعنوان تشویقی از طریق تعاون روستایی و با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان در اختیار کشاورز طرف قرارداد قرار می‌گیرد.

وی افزود؛ استان ایلام ۱۴۷هزار هکتار گندم آبی و دیم و ۵۲ هزار هکتار جو و حدود ۶ هزار هکتار دانه های روغنی و در مجموع ۲۰۵ هزار هکتار کشت قراردادی مصوب جزو برنامه های ابلاغی در سال زراعی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ در دستور کاردارد. شایان ذکر است کشت قراردادی امسال کشور ۷ میلیون و ۵۳۷ هزار هکتار می باشد که سهم استان ایلام از این مقدار ۲/۷ دو و هفت دهم درصد است.

ایشان افزودند، با گذشت حدود یک سوم از زمان کشت قراردادی تا کنون به میزان ۵ درصد معادل حدود ۱۰هزار هکتار کشت قراردادی در استان انجام شده است، وبه دلایلی از جمله عدم اطلاع رسانی فراگیر و همگانی، آهنگ ثبت نام کشت قراردادی کند بوده که باید با شتاب بیشتری این مهم به انجام برسد.

مدیر کل تعاون روستایی استان ایلام خاطر نشان کردند؛ برای اطلاع رسانی به جامعه کشاورزان استان، اقداماتی نظیر نصب بنر و انجام جلسات در شهرستانها برگزار شده و بستر مناسبی خصوصا برای مسئولین بخش کشاورزی بوجود آمده و با توجه به گستره فعالیت بخش کشاورزی در استان، لازم است تا رسانه ملی و استانی، و مسئولین محترم استان با همکرایی و اطلاع رسانی به مردم شریف استان و همچنین تشکل های کشاورزی، مدیران و ادارات جهاد و مراکز خدمات کشاورزی، شوراها و دهیاران روستاها، که مدیریت این بخش در دستور کار تعاون روستایی استان می باشد، در فرصت یاقیمانده، در امر اطلاع رسانی به کشاورزان استان، همکاری همگرایی مجدانه داشته باشند.

دکتر شکری در پایان افزود؛ تعاون روستایی و تشکلهای تحت پوشش آن، دارای بیش از ۵۰ سیلو و انبار تحویل و خرید کشت قراردادی با ظرفیت بیش از ۱۵۰ هزار تن در استان می باشند و مکان انها نیز با پراکنش مناسب، تا دورترین نقاط استان را پوشش می دهد و در پایان کشت قراردادی آماده خرید محصولات، از کشاورزان به نحو مطلوب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

بوتک نیوز | خبری | اخبار ایران | سیاسی | منطقه ای