شما اینجا هستید

اجتماعی » ارتقای اقتدار، سلامت و کارآمدی
نویسنده : مقدم حاتمی

ارتقای اقتدار، سلامت و کارآمدی

اجلاسیه استانی همایش سراسری اندیشه های قضایی رهبر معظم انقلاب اسلامی(مد ظله العالی) در ایلام برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری بوتک نیوز: اجلاسیه استانی همایش سراسری اندیشه های قضایی رهبر معظم انقلاب اسلامی(مد ظله العالی) با حضور حجت الاسلام و السلمین دکتر اله نور کریمی تبار نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، دکتر عمران علی‌محمدی رئیس کل دادگستری ایلام، اعضاء محترم شورای تامین و شورای قضایی، رؤسا و اساتید حوزه و دانشگاه، مدیران دستگاه های اجرایی و قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان در سالن همایش کوثر دادسرای عمومی و انقلاب ایلام برگزار شد.

 


نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام در این همایش در سخنانی با بیان اینکه تبیین و آگاهی بخشی به جامعه سیره رهبر معظم انقلاب اسلامی(مد ظله العالی) است، گفت: تبیین باید تا زمانی که واقعیت‌ها برای همه روشن شود ادامه داشته باشد.
حجت الاسلام کریمی تبار اظهار کرد: حضرت امام علی(ع) می فرمایند: تقوا بهترین چیزی است که بندگان خدا به آن سفارش شده اند و بهترین پایان کارها در نزد خداوند تقوا است.
وی با اشاره به اینکه پرچم هدایت جامعه را کسی نمی تواند بردارد، مگر کسی که اهل بصیرت و صبر و آگاه به مواضع حق باشد، افزود: امام علی(ع) می فرمایند: اگر حادثه‌ای پیش می‌آید و شایعه‌ای در جامعه پخش می شود، تا قضیه روشن می‌شود در راستای تبیین گام بردارید.
امام جمعه ایلام با اشاره به اینکه نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی(مد ظله العالی) همواره بر تبیین و آگاه کردن جامعه در فتنه‌های مختلف بوده است تا واقعیت برای جامعه روشن شود، افزود: جریان فتنه که در صدر اسلام بوده است، ادامه دارد و اکنون نیز وجود دارد، شرایط همواره برای امتحان وجود دارد و البته صحنه‌های آزمایش نیز مختلف است.
حجت الاسلام کریمی تبار با اشاره به اینکه کسانی که برای براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی اقدام می کنند محارب هستند، ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب در برابر فتنه‌هایی که در کشور ایجاد شد، عجله نکردند، میدان دادند که جهاد تبیین انجام شود و آنهایی که فریب خوردند، آگاه شوند و به دامن اسلام و نظام برگردند.
وی یادآور شد: در جریان اغتشاشات اخیر نیز نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی ما حق استفاده از سلاح را نداشتند و حتی نیروهای ما شهید و مجروح شدند در حالی که اجازه استفاده از سلاح را نداشتند و این سیره مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) موجب ریزش در نیروهای برانداز و طرفدار باطل شد.
امام جمعه ایلام گفت: با ریزش افرادی که ناآگاهانه و بر اثر هیجانات و تحت تاثیر فضای مجازی، در این اغتشاشات شرکت می کردند، عناصر اصلی دشمن نیز ریزش کرده و محدود شدند و نقشه دشمن با تدبیر حکیمانه مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) و همراهی و بصیرت مردم خنثی شد.
حجت الاسلام کریمی تبار با بیان اینکه در این فتنه‌های اخیر مردم بر خلاف مردم دوران حکومت امام علی(ع) پای کار بودند و نقشه‌های دشمن را خنثی کردند، ابراز کرد: کسانی که شعار داده و بر اثر هیجانات در این وادی قرار گرفته بودند، مورد بخشش رهبر معظم انقلاب قرار گرفتند، اما جنایتکارانی که طراح بودند، کُشتند و آگاهانه بر علیه نظام وارد میدان شدند، بایستی مجازات شوند و دستگاه قضایی باید پیگیری لازم را در این زمینه انجام دهد.
وی تصریح کرد: دستگاه قضا باید نسبت به شناسایی، محاکمه و مجازات مجرمان در جریان فتنه و اغتشاشات اخیر، با اقتدار برخورد کند که این امر موجب خواهد شد بسیاری از جرم ها انجام نشود و اقتدار دستگاه قضایی نیز بر همگان مشخص و روشن شود.
رئیس کل دادگستری استان ایلام نیز در این همایش در سخنانی اظهار داشت: ارتقای اقتدار، سلامت و کارآمدی بحثی تخصصی است که باید از دیدگاه های متفاوت به آن پرداخت.
وی افزود: محور ارتقای قوه قضائیه نیروی انسانی است و دو استعداد تکامل و انحراف در نیروی انسانی وجود دارد که باید به آن توجه شود.
وی گفت: زمانی که صحبت از ارتقای تکامل باشد انسان ها به انسان جامد و جاهل تقسیم می شوند که انسان های جاهل کسانی هستند که باورهای غربی را به راحتی می پذیرند و دین گریز هستند و انسان های جامد کسانی هستند که متدین و علاقمند به سنت های قدیمی اند که همه مسائل را به گذشته و دین ربط می دهند، دین برای بالندگی بشر است و باید به انسان های مقتدر و معتدل تکیه کرد چون فرهنگ جامعه را ارتقاء می دهند.

دکتر علی‌محمدی افزود: در حکمرانی اسلامی مردمی بودن، عدالت و بهره وری محور بوده و جامعه اسلامی بر اساس نیازهای موجود با استفاده از توان مردم به بالندگی می رسد.

رئیس کل دادگستری استان ایلام گفت: باید در جهت توسعه کشور امور تخصصی به متخصصین و امور عمومی به مردم سپرده شود، رسانه ها، حوزه ها و دانشگاه ها نهادهای توسعه ای هستند و در این میان نقش رسانه به عنوان یک نهاد مستقل، متنوع و تاثیرگذار برای پیشبرد و توسعه جامعه بسیار حائز اهمیت است.

 


وی افزود: دانشگاه ها و حوزه ها نیز به عنوان نهاد توسعه ای باید استقلال فکری داشته و بدون توجه به باورها و تفکرات غربی و جمود فکری در خدمت جامعه قرار بگیرند و جامعه را ارتقا دهند و منشأ تحول و تکامل و موتور محرک جامعه باشند.
عالی ترین مقام قضایی استان ایلام با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در خصوص تاثیر نقش دستگاه قضایی بر عملکرد دستگاه اجرایی و قوه مقننه بیان داشت: اگر بخواهیم دستگاه قضایی اقتدار داشته باشد باید مستقل از مسائل سیاسی تصمیم بگیرد، رای صادر کند و اقدام نماید، هرجایی که نگاه دستگاه قضایی به مسائل جانبی و سیاسی باشد در آنجا عدالت لطمه می بیند.
وی گفت: شهروندان هم حق دارند و هم تکلیف، حق شهروند همان حقوق عامه است که اگر جایی در بحث حقوق عامه و شهروندی ضعیف عمل شود دستگاه قضایی در آنجا ضعیف عمل کرده است، همچنین به عنوان تکلیف آحاد مردم موظف به رعایت قانون و مقرارت نظام اسلامی می باشند.
دکتر علی‌محمدی اذعان داشت: اعتماد به نفس، وجدان کاری، مسئولیت پذیری، سرلوحه قراردادن تدین و پارسایی، امانت داری، دقت در گزینش ها بویژه گزینش مدیران، نظارت و پیگیری مستمر، فرصت شناسی و پاسخ‌گویی از شاخص های کارآمدی کارکنان دستگاه قضایی است.
رئیس کل دادگستری استان ایلام گفت: جرم زدایی، قضازدایی، نهادینه کردن جایگزین های حبس، میانجی گری، داوری، تعیین مصادیق حقوق عامه، رفع اطاله دادرسی، کاهش آسیب های اجتماعی، افزایش صلح و سازش و فصل خصومت و استفاده از ابزارهای نوین در جهت دادرسی عادلانه در راستای عمل به اندیشه های قضایی مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) می باشند.
وی در پایان تاکید کرد: احقاق حق مظلوم، فراهم نمودن دسترسی آسان آحاد مردم به عدالت، مبارزه با فساد و عدم تأثیرپذیری در صدور رای از مهم ترین اصول دستگاه قضایی است.

 


گفتنی است محور اصلی اجلاسیه استانی همایش سراسری اندیشه‌های قضایی رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله‌العالی) “قوه قضاییه؛ ارتقاء اقتدار، سلامت و کارآمدی” بود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

بوتک نیوز | خبری | اخبار ایران | سیاسی | منطقه ای